Alla inlägg under mars 2010

Av Maria - 28 mars 2010 18:31

Japp så blev det. HP, BIR och BIG-1. I BIS:en var turen inte med oss. Men vi är lika lyckliga för det. 2  briarder var på plats, dizze och Hippie Royal Triton Timberlake. En stor och fin hane som var 1 månad äldre. 



Kritiken löd:



Tilltalande juniorhane av utmärkt typ och storlek. Bra tänder och bett. Vackert uttrycksfullt huvud med mörka vackra ögon. Utmärkt benstomme. Välvinklad fram och bak. Bra hals och kors och svansansättning. Pälsen i kommande. Härliga vägvinnande rörelser från alla hålla. Välvisad.  




En bild ute efter Gruppen..



  





Och inne, svårt att få dåliga kort som ni ser.. Men visst är han fin ändå :)



  





Det är jobbigt att vara på uställning....




  






Nästa utställning blir debut officiellt. Då bär det av till Västerås...





  



Sidan ligger nere för stunden som ni kanske märkt. Blir en ny alldeles snart..



Ha en bra vecka!!














Av Maria - 15 mars 2010 21:04

Idag har vi tränat. Igen ska jag väl säga. Nu verkar vi ha kommit igång igen efter vinterns dvala. Kanonkul är det och dizze är ju bara såå rolig att träna med.



Han har haft lite svårt med störningar men jag började med att klicka för all kontakt som fanns så det vände snabbt. Nu går det att träna med störning stundtals, det är efter en stunds träning som han tappar kontakten och bara måste titta..   




Idag blev det lite låda. Det har vi bara gjort två gånger men han lärde sej snabbt. Upp och efter bara några klick för förflyttningar i sidled så fatta han. Nu går han in till min sida och följer mej åt båda hållen.




Tränade mycket utgångsställning. Sitta fot och titta på mej. Det vill jag ha för att sen få en snygg start på fotgåendet. Provade även att börja med första steget men han tappar kontakten direkt när jag kliver fram. Eller så sitter han kvar med full kontakt.  Vet inte hur jag ska bete mej där än. Med de andra hundarna har jag inte tränat så utan bara gått för att sen locka och pocka fram en kontakt. Har bestämt att jag inte vill göra så den här gången.




En hel del ingångar blev det med. Han får till riktigt snygga emellanåt. Sitter rakt utan att jag behövt rätta till. Det här börjar han förstå, det märks.




Kör även ligg/sitt dirigering. Det kan han och tycker är kul så det kan vi tom köra som belöning ibland. Upp till 5 meter går bra sen måste jag använda lite väl mycket DK för att jag ska vara nöjd.




Stående och läggande håller jag på att säkra. Vill att han ska kunna stå/ligga kvar med störning och med att jag lockar och försöker "dra" upp honom. Går riktigt bra. Har lärt in "varsågod" och använder en leksak som belöning. Han lärde sej snabbt att leksaken försvinner om man rör sej. Sen ska vi bara sätta ihop med med gåendet men inte förren fotgåendet funkar.





Inkallning har vi börjat på. Ingångarna tar vi för sej, här vill jag ha en bra start och det är faktiskt problemet. Farten in är 110 hela vägen. Däremot så sitter han kvar lite väl "hårt", man måste ofta ropa två gånger innan han springer.





Ja vi har fullt upp, han är supertaggad och har kommit på att träning är jätteroligt. Och han är ju lätt att lära saker, det är stor skillnad mot mina tidigare hundar vilket är precis vad jag ville ha. Tror det här kan bli riktigt bra!!   




Nu längtar vi efter våren så vi får gräs att träna på!





Av Maria - 5 mars 2010 11:33

Japp idag blir pojken junior.. Tänk va tiden går.. Och den blir bara roligare och roligare...   











Grattis Dizze och alla andra ur Dizz'ma undar jordi-kullen!!








  




Ovido - Quiz & Flashcards