Alla inlägg under april 2011

Av Maria - 17 april 2011 17:43

Efter mycket om och men så har vi börjat spåra igen. Både personspår och viltspår. Mest har fokus legat på viltspår då jag har planer att starta efter påsk med alla tre spåren (vi behöver väl bara tre, eller? ) ganska tätt inpå. Sen ska vi lägga viltspåret åt sidan för att bara satsa på personspår...


Men efter en titt i kalendern så insåg jag att vi kanske ska gå ett personspår med, för vår kurs börjar nämligen på tisdag och man bör kanske ha gått något i år före kursen. Så, så blev det. 5+1 pinne la jag. Inget svårt spår men de blev runt 400-500 m totalt. Han plockar pinnar fint men blev trött i slutet. Missade även sista lilla pinnen (eller om det var näst sista, mitt minne sviker lite) och gick med hög nos och vinglade en del sista biten. Är nöjd ändå, det var trots allt första personspåret efter vintern.



Viltspåret idag gick bättre, här håller han sej på spåret mer men även här blev han trött i slutet och gick då med hög näsa rätt mycket. Idag testade vi ävan för första gången att skjuta i spåret. Han brydde sej inte nämnvärt om själva skottet, däremot var det väldigt spännande vad katarina hade gjort där borta bakom busken, kanske måste man kolla lite.. ? Efter lite maningar så tog han spåret och gick vidare. Här måste vi träna lite till..



Kort om både spåren är väl att vi behöver mer spårträning på långa spår. Han älskar att spåra, han listar ut det svåra utan större problem och har bra fart. Farten är i stort sett samma oavsett spårtyp vilket är uppskattat av mej..



Så nu ska vi lägga mer spår, träna på längden och sen så..  




Men det största problemet är inte dizze och hans spårande, det är min kondis.. Herregud vad den har fallerat under vintern! Den har väl aldrig varit brabra men bra iallfall.. Nu var det hemskt.. Måste kanske ta tag i den med, frågan är bara hur??   



Några bilder från spåret..



       



Ha en bra vecka!

Själv jobbar jag bara tre dar, sen är jag ledig tors - tis.. Ska bli så skönt, och roligt, ska träna hund massa är tanken..


  




Ovido - Quiz & Flashcards