Alla inlägg under september 2009

Av Maria - 26 september 2009 19:55


Idag blir det lite bilder. Ska försöka ta lite fler imorgon om vädret är bra.



Oscar och jag tog en vända till skogen och hundarna fick så klart följa med.


 







 






 







   







  




Idag var peggan och jag på kantarellkurs igen. Vi har inte tränat så mycket sesn sist men jag måste säga att peggan överträffade sej själv... På bara en kort övning gjorde jag tre skick på kantareller och hon tog alla tre skicken utan problem. Hon verkligen letar med näsan och det var jättekul att se henne jobba, hon tyckte de var superkul!!





Sist måste jag säga grattis till Katarina och Tage...!!!


Dom har varit på Åland och sprungit i ringen.. Han blev BIM, fick CERT och CACIB!!



Även till Veronika och Stella säger vi grattis, om hon nu läser här..  :) Hon blev BIR..



Tjoho!!



Nu ska jag vila huvvet, har otrolig pannknack nu..



Ha en bra kväll!!








Av Maria - 21 september 2009 10:09

Dizz'co är nu anmäld till två utställningar.


8 november i Enköping ridhus, en valputställning.


15 november i Örebro på örebromässan.



Spännande!...



Ha en bra dag!



Av Maria - 19 september 2009 10:50

Igår fyllde Peppar 5 År!


Grattis svarte man!



Vi firar idag eftersom vi inte var hemma igår, Tvillingar sov hos mina föräldrar och jag var på klubbens 60-års fest. Ikväll är vi hemma allihopa och Peppars födelsedag ska firas med "grande".. Det är ju inte varje dag man fyller 5.



Tänk vad tiden går...



Lite bilder på födelsedagsbarnet!




  

Ska bara lukta lite på blommorna....




  

"Det är varmt.... "





  

Söt?




  

Blä på dej!!





  

"Mmm... det där ser gott ut... !





  

Nu är jag redo...





  


"Och så här blev jag och syrran på kortet vi skulle ta.... tillslut!! "





Ha en bra dag!!









Av Maria - 17 september 2009 08:48

Japp så är det. Hundarna, ungarna och jag ska flytta.. (Just ja katterna med förstås, har en förmåga att glömma dom).. Vi ska flytta till plan mark, andra sidan stan, nya områden..  Närmaste granne blir.. Gissa vem?? 

Katarina.. Skrattande



Nädå så nära är det inte. Jag ska bo på gården bredvid. Hade bestämt träff med visningstanten igår kl 16. Två lägenheter på övre plan (det finns bara två plan i husen) skulle jag titta på. Vi var in i en hörnlägenhet som behövdes totalrustas. Rummen var dock sneda, i vinklar liksom. Nä, den vart jag inte alls sugen på. Sen skulle vi gå till nästa när visningstanten kläcker ur sej. "Jag har iofs en marklägenhet med, en trea, som kom in i veckan för tjejen som skulle ha den har ångrat sej. Vill du se på den med?"... Skoja eller??? Klart jag ville det!! En markplanare var ju det jag helst ville ha.




Helt ok planlösning, inte så öppen som dom på övre plan, men här har jag istället två uteplatser. Nåt som jag tyckte var lite trist var att dom inte ville tapetsera om åt mej. Den som bott där innan hade fått nya tapeter men dom var ändå rätt slitna tycker jag. Bla i ungarnas rum så var det fläckar på väggen. Får väl tapetsera själv kanske..

Dom skulle åtgärda saker i hallen, det var hål i väggen och sen skulle dom måla där. Även köksluckorna skulle åtgärdas och målas.



Men i det stora hela är jag nöjd. Framförallt med hyran. Idag betalar jag 7300 för min fyra. Den nya hyran blir 5500 för en stor trea.



Tänkte bara berätta att jag nu ska flytta!!!! *glad över det* Skrattande





Av Maria - 15 september 2009 07:39

Peggan har börjat sin kantarell-kurs. I lördags var första dagen och det var trögt. Vi skulle börja med att vara på lydnadsplanen. För mej kändes det lite fel för mina hundar förknippar planen med lydnad och det märktes. Hon erbjöd allt hon kunde komma på. Sitt, ligg, fot, back mm.. hela reportoaren kom fram. Men nosade/luktade på kantarellen gjorde hon inte. Hon använde den som targetmatta, hon satte nosen på den men flyttade man på svampen så märkte jag att det var inte lukten hon förknippade med svampen. Tramp och stamp! Frustration!!



Gav upp ett tag men sen fick jag ett förslag av läraren Annika att prova lägga den i skogskanten. Och plötsligt, det var som lukten kom fram och hon äntligen kopplade på nosen. För då, när hon inte såg svampen, så använde hon näsan och vips hade vi roligt båda två... Hon letade svampen i gräs, i diken, i ljung, i sly, i gropar.. allt gömt.. Hittade varje gång. Nu ska det befästas och sen blir nästa steg sittmarkering (eller om jag ska ha nån annan markering, inte bestämt mej än). Sen ska vi ut i skogen och testa där.



Igår fick jag mer svamp av katarina och hinner jag ska jag köra ett pass idag. Den här veckan är lite tuff för jag jobbar, vi förbereder 60-årsfesten på fredag (möten och jag ska göra ett bildspel och vi ska göra iordning stugan) och jag ska träna hund.. *pust* Tur tvillingarna är hos sin pappa. Sara tränar på kvällarna och har inte tid med mej.. Tur de.. :)

Ikväll har vi kurs igen. Kul! Pegi ska få sen en genomgång, ev blir det anmälan till tävling för hennes del 11 okt..






La ett spår till Dizze igår med. Han är ju en naturbegåvning. En klippa. Jag är ju alldeles lyrisk efter spåret, den känslan har jag inte haft med prickarna förut. Man ser hur han "suger" i sej spåret, hans näsa fastnar i backen och sen går han som ett litet tåg. Inga hinder finns, hopp över stock och sten, allt för spåret. Leksak i mitten och i slutet och han leker men när jag tar leksaken så vänder han, ner med nosen och sen går tåget igen!  Belöning i form av lek i slutet igen och sen får han bära leksaken till bilen. Stolt som en tupp är han då.. :) Och jag med för den delen.. Jag är såå nöjd med pojken.. enda nackedelen är ju att han är så liten, jag vill tävla.. Så sugen så jag blir nipprig... :) Men den som väntar på någe gott.... Nu har vi kommit igång med spåret så nu ska vi bara ta tag i lydnaden igen. Vet inte riktigt vad/vart jag ska börja med. Nåt tips?






Nu ska jag jobba igen. Ha en bra dag!!
















Av Maria - 13 september 2009 19:30

Idag har vi varit på utställning i Eskilstuna. DF släkten skulle ställas ut och vi passade på att öva "utställningsmiljö". Mamma Yizza var där, pappa Frasse, morbror Tage (såklart), kusin doris samt övrig släkt Holliday och Flexxi likaså. (möjligt jag har missat nån) Nån som även var där och övade var brorsan Val-dizzAire, även kallad hubbe. En fin kille som var mörkare i huvvudet och inte lika stor men väldigt trevlig och rar..



Bild på mamma Yizza har ni ju redan sett så nu blir det bara på Frasse och Hubbe.


  





  





Fina pojkar va?


Har lagt ut en ny bild på Dizz'co på hemsidan om ni vill se hur han ser ut. Ska försöka ta lite nya bilder i veckan. Dags att fota prickarna igen och gärna en huvudbild på Lille D...



Slänger in en hälsning till Kim med familj: Vi håller tummarna för Flexxi...


Kram på er alla!




















Av Maria - 10 september 2009 14:29

Ja nu är det några dagar sen vi kom hem från Tånga Hed...  Kan bara säga, det var så roligt. Dels för att se på alla snygga hundar men inte minst för att träffa alla trevliga människor... Synd bara att det regnade och var dåligt väder nästan hela lördagen som bestod av utställning. Prickarna var mestadels på rummet, regn är inte deras grej. Söndagen var bättre, då kom solen och vi kunde sitta ute och titta på lydnaden.


Lite bilder från helgen.




 


Dizz'co leker med Doris..  Svårt att välja om hon eller syskonen var roligast..  :)





 


Här valde han att busa med syskonen. 





 





 






   


Och en busstund med mamma Yizza hinner man med osså.... Hon är ju helt fantastisk på att leka med sina valpar..






 






  




Mamma Yizza sitter fint och inväntar att jag fotat klart.. :)




Jag filmade deras bus med men jag vet inte riktigt hur jag får in det här i bloggen. Ska undersöka och det kommer i morgon.. (förhoppningsvis)..  :)




Jo nu så... om man läser frågor och svar så löser sej allt..


Här kommer filmen














Av Maria - 2 september 2009 20:14

Japp så är det. Dizz'co har badat. Sara tog kort.. :)




 







Nu är han snygg till helgen! :)






Ovido - Quiz & Flashcards