Direktlänk till inlägg 21 november 2009

Hundträning

Av Maria - 21 november 2009 14:48

Idag har vi skaffat oss en ny bekantskap. Katarina och jag åkte till klubben och där hade vi träff med en tjej som heter Bitte. Självklart hade hon hund, briard så klart.. Cirkus hette den. Jättefin tik och lite lik tage.. Hon tränar mycket och är duktig, med den här hunden tävlar hon Elit. Alltid nyttigt att träffa andra och speciellt såna som kan mer än en själv får då lär man sej saker med. Vi tränade i hop och sen blev det hundprat.


Extra kul var det att vi bestämde att Katarina och jag nog ska ta en tur till henne i sommar. Hon bor i Flyinge så det är en bit att åka. Men eftersom Katarina ska till danmark för att ställa sina hundar så kan vi ju kombinera det med några dagar träning. Bitte kunde fixa en tränare och även en tränare för vallning så vi får prova det. Jättekul!!




Efter att vi tränat och pratat så tog jag mina hundar för att åka och spåra. Prickarna behövde göra nåt och för Dizzes del så är det dags att börja med spåret igen.



Jag gjorde ett misstag när jag la spåret till peppar. Jag la nämligen köttbullar i spåret och det är ju helt fel när det  gäller honom. Han skiter i spåret, sätter upp näsan och vindar in.. Så nåt bra resultat blev det inte där inte. Ska lägga enbart person eller blod åt honom i fortsättningen.



Peggan gick jättebra däremot! Hon spårade som en klocka, tog alla vinklar jättefint. Där är jag nöjd.




Dizze.. Han gick jättebra de första 3-4 metrarna. Sen kom han av sej, han hörde nån som snickrade längre bort.. Stannade upp, tittade på mej och fick totalt spel. Han hoppade, for, ville leka, sprang omkring.. Jag bara gick sakta framåt och lät honom hållas.. Efter en stund slutade han och tog spåret... Sen gick han jättebra de sista 20-30m... Man kan väl inte begära mer nu när vi inte spårat på så länge.




Nu måste jag försöka fortsätta hålla igång spåret på Dizze.. Så länge det är sånt här väder så funkar det juh.





Även pinnarna ska jag försöka träna in, fast hemma. Apporten är ju inget problem så de lär inte pinnarna heller bli. Han är ju en bärare, när vi är ute och går så har han jämt en skatt i munnen.






Satt och letade efter en bild på nån av hundarna som jag tänkte lägga ut men hittade den här i stället.


Mina tjejer.. Dom börjar bli lika eller hur?




  




Igår var vi på laserakupunktur med peppar. Han har ju länge haft problem med excem, speciellt under magen och efter att vi haft en tjej som föreläste om laserbehandling så bokade jag en tid. Hon kände igenom honom först, frågade en del om honom och hans problem. Sen gjorde hon själva behandlingen.




Hon har haft andra hundar som haft excem som blivit bättre så jag håller tummarna. Hon gav mej även råd om hur jag ska massera vissa punkter för att skynda på processen. Så nu ska jag försöka komma ihåg att göra det varje dag. Han kunde även bli ljusare i ögonen, han är ju väldigt röd annars. Hon bad mej hålla koll och i morse när jag såg efter så är han faktiskt inte röd, utan rosa..





Spännande det här.. jag hoppas han blir bra för han kliar sej jättemycket, speciellt på nätterna.







Nu ska jag hoppa in i duschen för snart är det innebandymatch för sara...



Ha en bra dag!!



 
 
Cilla

Cilla

22 november 2009 01:54

Roligt med nya hundkompisar!!! Flickorna ar jattelika juh!

http://www.daimilus.com

 
Ingen bild

Jaana och Slash

22 november 2009 18:04

Tänk så mycket skoj vi kan göra med våra fyrfota vänner.!..Vallning vore ju också kul att prova nån gång då man har en vallhund.

Ha det gott!!

 
Ann Maya o Yawa

Ann Maya o Yawa

23 november 2009 09:50

Hoppas lasern funkar!! O JA de har blivit lika dina döttrar 2 riktiga babes!!
KRAM

http://hem.bredband.net/MayaYawa

 
Anette & Nilla

Anette & Nilla

23 november 2009 11:10

Vad kul att hitta nya hundkompisar.
Och otroligt vad lika tjejerna är....
Hoppas att laserakupunktur funkar.

http://www.nilla.webb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juni 2011 21:23

Igår var vi i skogen. Lite bilder därifrån.             Blää! :)       Ett försök till att få alla tre på samma bild. Inte lätt...         Sist hittade vi en fin blomma... Läcker färg eller hur?       Idag...

Av Maria - 15 juni 2011 20:58

Idag har vi gått vårt första öppen klass viltspår. Vi fick vår första pris så det var ju lyckat.   Själv tycker jag att spåret gick så där. Han var lite virrig och tillslut fick jag känslan av att han letade pinnar i spåret. Han gick till alla pi...

Av Maria - 14 juni 2011 10:01

Äntligen är värmen som bortblåst. Vi har inte gjort annat än att flåsat, svettats och önskat att värmen inte var fullt så varm. En del bad för Dizzes del blev det med.   Men nu när värmen är borta så har jag börjat tänka på att träna igen. Det vo...

Av Maria - 5 juni 2011 14:56

Dizze fyller två år och det firar vi med tårta och paket så klart.       Vi satt på altanen och åt lite tårta.. Självklart ska födelsedagshunden ha bästa platsen.        "Får jag ta den där verkligen?? Nja, jag är inte säker på det jag...

Av Maria - 3 juni 2011 21:53

Japp, ni läste rätt. Vi har tävlat igen. Den här gången på Nora Bk. Det var utställning där och Kim, vår uppfödare, hade bjudit mängder av folk på kalas efter utställning och tävlingarna. Så dagen var fylld av snygga hundar, trevligt folk och god mat...

Ovido - Quiz & Flashcards