Direktlänk till inlägg 29 januari 2009

Årets första träning!

Av Maria - 29 januari 2009 19:35

Igår var vi på klubben och egentligen skulle vi bara ha möte/kurs om regler i lydnadsklasserna samt brukset men jag tog mej i kragen och tränade.

Hör och häpna! :) Upptäckte att det var riktigt roligt och så här i efterhand börjar suget efter träningen komma tillbaka. I helgen ska jag sätta mej ner och planera träningen. I år har jag lovat mej själv att försöka planera bättre. Jag tror det blir bättre träning då än att bara åka upp och träna på det man kommer på.


Så värst avancerad träning blev det inte. Vi har ju faktiskt haft en väldigt lång vila. Med peppar blev det mest kontakt, vändning på stället och inkallning. Med pegi en hel massa kontakt, sen körde vi lite stå. Hon har problem att stå helt still, hon älskar att träna och det resulterar i att hon agerar studsboll mest hela tiden. Det är sån skillnad på hundarna. Med peppar är jag van att peppa, tagga och få honom glad och pigg genom hela passet. Pegi är helt tvärtom, hon är pigg som en mört, har sällan mer än två tassar i backen samtidigt. Hon far åt sidan, framåt, bakåt, ligger, sitter, står, studsar.. you name it! Jag har själv problem med att hinna med att klicka och att tänka på att själv vara lugn. Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mej för att allt ska klaffa.. Tur jag ska gå på kurs..  :)


Nån som har nån ide på de dära pegi-problemet så tar jag tacksamt emot det.


Sen är det säkert flera av er som brukar kolla in klickerforumet. Var inne där och har fått en ide...


En liten utmaning.


Vi, alla som vill, ska träna, peppa och hjälpa varandra med momenten i lydnadsklass 1 och apellen. Målet är att vi ska komma till start under året. Datum är inte så viktigt men vi ska(!) komma till start (och helst ha bra resultat med). Vi behöver inte börja med samma moment utan grejen är att vi ska hjälpa varann. Förstår ni? Är ni med?  :)


Nu ska jag plocka ur disken ur maskinen och sen sova..


See you!

 
 
Cilla

Cilla

29 januari 2009 23:57

Vad duktigt av dig att träna flitigt... nu har du hamnat på min blogglista också, hoppas det inte gjorde något?!?

http://www.daimilus.se

 
Anette o Nilla

Anette o Nilla

30 januari 2009 07:41

Vilken bra idé med "blogg-träning" - läste nån tidningsrubrik om "blogg-bantning, samma idé - peppa och hjälpa varann via bloggar.
Men lydnad är som sagt inget för Nilla - tycker hon själv alltså... så vi hakar inte på...

http://www.nilla.webb.se

 
Katarina

Katarina

30 januari 2009 09:00

Just ja, jag skulle ju berätta för dig hur du ska träna Peggi :o)
Eller skulle jag det, antoga jag din utmaning?
Blir det bara du och jag kan vi ju lika bra ta det på träningsplanen istället för i bloggen. Vill andra ha tips så måste dom väl ge något med? ;o)

http://www.tagebriard.se

 
Ann Maya o Yawa

Ann Maya o Yawa

30 januari 2009 13:39

Hej!!
Har jag fnatt??? nene inte alls....jag gillar att byta o göra om : För att ja kan o det är kul. Ni får stå ut=)
Ha det gott o lycka till med träningen. Yawa tränas på att inte hoppa upp o sova i vår säng för tillfället....
kram

http://ann76.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juni 2011 21:23

Igår var vi i skogen. Lite bilder därifrån.             Blää! :)       Ett försök till att få alla tre på samma bild. Inte lätt...         Sist hittade vi en fin blomma... Läcker färg eller hur?       Idag...

Av Maria - 15 juni 2011 20:58

Idag har vi gått vårt första öppen klass viltspår. Vi fick vår första pris så det var ju lyckat.   Själv tycker jag att spåret gick så där. Han var lite virrig och tillslut fick jag känslan av att han letade pinnar i spåret. Han gick till alla pi...

Av Maria - 14 juni 2011 10:01

Äntligen är värmen som bortblåst. Vi har inte gjort annat än att flåsat, svettats och önskat att värmen inte var fullt så varm. En del bad för Dizzes del blev det med.   Men nu när värmen är borta så har jag börjat tänka på att träna igen. Det vo...

Av Maria - 5 juni 2011 14:56

Dizze fyller två år och det firar vi med tårta och paket så klart.       Vi satt på altanen och åt lite tårta.. Självklart ska födelsedagshunden ha bästa platsen.        "Får jag ta den där verkligen?? Nja, jag är inte säker på det jag...

Av Maria - 3 juni 2011 21:53

Japp, ni läste rätt. Vi har tävlat igen. Den här gången på Nora Bk. Det var utställning där och Kim, vår uppfödare, hade bjudit mängder av folk på kalas efter utställning och tävlingarna. Så dagen var fylld av snygga hundar, trevligt folk och god mat...

Ovido - Quiz & Flashcards