Direktlänk till inlägg 9 april 2010

Första spåret och första fästingen

Av Maria - 9 april 2010 13:36

Jo ni, så är det.. Jag har plockat första fästingen på Dizze idag. Det lustiga var att vi var på jobbet, vara på gårn och i verkstan bland bilarna.. undra jag va den kom ifrån? Måtte den inte setat kvar i pälsen sen igår... Då vete gudarna vad jag har i sängen nu... *sucka*





Igår tog katarina och jag hundarna till skogen. Vi la spår till Dizze, Doris och Tage. Medans spåren låg till sej så körde vi uppletande. Alla utom Dizze fick en omgång. Jag tyckte de räckte med spår för honom eftersom han är helt grön på både spår och uppletande. Prickarna hade bägge en jädrans fart ut. Taggade var dom, inte så konstigt, dom gör inte så mycket nu längre. Vi tränar lite men inte alls som förut. Iallafall så tog dom in sina leksaker. Peggan på sitt eget vis, självbelöning när hon hämtat in den. Leka med grejen själv är kul! Peppar är ju bara ute efter godiset men han har ju lika kul för det.





Dizze fick sen gå sitt spår. Han blev påvisad på spåret och han sög tag i spåret. Lagom fart, jag vill ju helst kunna gå utan att slå ihjäl mej. Lite fort ibland men han lyssnar bra när man säger åt honom att sakta ner. Över lag gick han lite "vingligt" över spåret. Första vinkeln passerade han, svängde utåt och gick på spåret igen. Andra vinkeln lika. Alla pinnarna hittade han. Det tredje med lite tvekan, där fick jag stanna och vänta medans han letade. Lämnade av fint.



Sammanfattning: Det gick jättebra. Det var hans första spår och jag är mycket nöjd. Han tog spåret, gick bra och tog pinnarna. Kan man vara mer än nöjd när det är första gången? Nä, tror inte det.      





Sen måste jag berätta att peppar är dålig. Senaste året har han haft svår klåda till och från. Han får humörförändringar då, tom peggan som han normalt gör allt för, får stryk. Sen har han börjat läcka, tydligen vanligt på kastrerade hanar. Har försökt att medicinera det men de blir inte bättre. Häromdagen gick han hela dagen och tjurade, han hänger med öronen, vill inte gå ut och är allmänt grinig.. Vi får se hur länge han hänger med. Det är ju ingen ålder på honom men jag kan inte ha en hund som läcker och det inte går att medicinera bort. Vi får se helt enkelt... Inget är bestämt än, vi tar en dag i taget...   










 
 
Ann Maya o Yawa

Ann Maya o Yawa

9 april 2010 14:27

Vi älskar peppar!! Vi skickar massor med kramar till honom!!!

http://lilltass.bloggplatsen.se

 
Katta

Katta

9 april 2010 14:46

Härligt att höra att det går så bra med Dizze!! Inte lika roligt att höra om Peppar dock. Stackarn, men precis som du säger så går det inte att ha en hund som inte mår bra. Hoppas att det blir bättre. Kram

http://www.blogtown.se/blog.php?id=jannebosse

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

9 april 2010 14:52

nämen vilka tidiga fästingar..bäst att se upp ..dem gillar mig nämligen ..hmm

Så duktig du är med all hundträning :) man blir inspirerad att ge sig ut !

och det var ledsamt med peppar ..mår dem inte bra så är det jobbiga beslut . Vi kramar om o hoppas allt löser sig till det bästa för er.

http://prickigapojkar.minsite.net

 
Jaana och Slash

Jaana och Slash

9 april 2010 17:03

KUL att det gick bra med första spåret!!
Min yngsta labbe läcker också efter sin kastrering..han får propaline och det hjälper än så länge..har hört att det kan börja läcka igen efter nåt år trots medecin.. men han har ätit det nu i nästan 2 år en minidos om dan och det hjälper ff..bara att hålla tummarna..jäkla jobbigt och ta bort en HELT FRISK hund förövrigt som bara läcker för så kan man ju inte heller ha det..usch hemska tanke!!
Ha en bra helg!!

http://labbobriard.zoomin.se

 
Anette o Nilla

Anette o Nilla

9 april 2010 18:41

Vad jobbigt beslut att ta gällande Peppar, vi håller tummarna att det händer nåt som gör att han blir bättre.

Fästingar - usch, då har jag hellre myggen.... Fast vi har fästingar här också, men inte alls i så stor mängd.

http://www.nilla.webb.se

 
emelie

emelie

9 april 2010 21:31

berit läckte ju i somras, visade sig efter mycket om och men att hon hade uvi. hon började igen för någon vecka sedan men har fått massa c-vitamin och det har hjälpt. men jag antar att ni kollat upp så det inte är uvi? kan det vara stenar? båda dom kan ju påverka humöret tänker jag? usch...hoppas brorsan blir bättre. vi håller tummarna!

http://www.prickig.se

 
Pia

Pia

12 april 2010 13:14

Usch och tvi för fästingar Det är enda nackdelen med den varma årstiden.. Vad lessen jag blir när jag läser om Peppar Du har säkert fått undersökt det mesta men kolla (om du inte redan gjort det) så det inte är uratgrus De jag har hört som har hundar med urat har själva fått säga till vetrinären om koll av just det. Även jag fick göra det med Acke Massor med kramar tiil er och en extra nosepuss till snyggingen

http://www.dalmatinerna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juni 2011 21:23

Igår var vi i skogen. Lite bilder därifrån.             Blää! :)       Ett försök till att få alla tre på samma bild. Inte lätt...         Sist hittade vi en fin blomma... Läcker färg eller hur?       Idag...

Av Maria - 15 juni 2011 20:58

Idag har vi gått vårt första öppen klass viltspår. Vi fick vår första pris så det var ju lyckat.   Själv tycker jag att spåret gick så där. Han var lite virrig och tillslut fick jag känslan av att han letade pinnar i spåret. Han gick till alla pi...

Av Maria - 14 juni 2011 10:01

Äntligen är värmen som bortblåst. Vi har inte gjort annat än att flåsat, svettats och önskat att värmen inte var fullt så varm. En del bad för Dizzes del blev det med.   Men nu när värmen är borta så har jag börjat tänka på att träna igen. Det vo...

Av Maria - 5 juni 2011 14:56

Dizze fyller två år och det firar vi med tårta och paket så klart.       Vi satt på altanen och åt lite tårta.. Självklart ska födelsedagshunden ha bästa platsen.        "Får jag ta den där verkligen?? Nja, jag är inte säker på det jag...

Av Maria - 3 juni 2011 21:53

Japp, ni läste rätt. Vi har tävlat igen. Den här gången på Nora Bk. Det var utställning där och Kim, vår uppfödare, hade bjudit mängder av folk på kalas efter utställning och tävlingarna. Så dagen var fylld av snygga hundar, trevligt folk och god mat...

Ovido - Quiz & Flashcards