Direktlänk till inlägg 18 april 2010

Frisk och spår

Av Maria - 18 april 2010 19:24

Dizze har varit dålig i ett par dagar. Vi tränade i torsdags, första gången på lydnadskursen. Han uppförde sej exemplariskt, jag hade nog trott att han skulle vara mer ofokuserad på mej och väääldigt intresserad av dom andra hundarna. Men nix, de gick så bra så. Kanske har träningen med andra hundar gett resultat redan. Sen tycker han ju att träningen är så rolig så det gör väl sitt till kan tro   



Vi gick igenom de tre första momenten i ettan. Platsliggning, tandvisning och fotgåendet. Platsen var inga större problem, det var nog bara han och doris som låg still, de andra kröp, klev upp och annat.. Bra med störningen.   

Fotgåendet är ett lustigt moment, iallafall om du frågar Dizze. Vi får ta det lite allt eftersom. Nåt han inte är så bra på än, som jag missat är att träna in sitt - ligg i utgångsställning. Framifrån funkar finfint, men när han sitter bredvid mej så funkar de inte riktigt. Då kan han plötsligt inte sitt.




I fredags morse innan jobbet var Dizze som vanligt. Framåt 10 så fick vi rusa ut, då var han såå bajsnödig. Sen när vi kom in spydde han. Så fortsatte det hela dagen. Han var jätteslö och inte alls i gasen. Sista vändan ut var natten till lördagen kl 0300. Jag hade Pro-colin hemma så det fick han några omgångar av. Ingen mat. Han har fått ris och lite mat idag och nu är den i lag igen men han har fortfarande inte bajsat. Inte konstigt iofs, det kan ju inte ha varit någe kvar och han har ju gått på diet.




Så eftersom magen var i lag så åkte vi och spårade idag. Ris i bytta blev belöningen. Lika glad var dizze för det.




Richard hade lagt ett kortare spår som vi började med. Det var svårt, och varför ska man gå ett spår som inte luktar matte?  Han tog spåret fint, sen gick han mest och vindade tills vi närmare oss slutet, då tog han det fint igen och höll det så hela vägen.






Sen la jag ett längre spår själv med pinnar. Det fick ligga ca 40 min. Han tog det fint, gick hela spåret utan att tappa eller ringa i vinklar. Plockade alla pinnar. Det var en som han gick förbi, vände och hämtade den... Jag är mer än nöjd!







På onsdag ska vi spåra igen. Rickard ska lägga ett nytt spår, vi måste träna på att andra lägger åt oss. Sen lägger jag ett liknande det som vi gick idag som får ligga 1 timme.




En bra kväll!!


  



 
 
emelie

emelie

18 april 2010 20:15

verkar gå bra med träningen. kul! :)

http://www.prickig.se

 
Ingen bild

Karinjax

18 april 2010 22:15

Kanske den magsjuka som drabbar hundar någon gång. Alldeles i början dreglar dom jättemycket.

 
Jaana och Slash

Jaana och Slash

19 april 2010 09:20

SKÖNT att Dizze är bra i magen igen!...Slash har aldrig varit dålig i magen..helt otroligt med tanke på allt han stoppat i sig..en riktig plåtmage har han.
Att andra lägger spår måste vi också börja träna på...har ej testat det än.
KUL att Dizze visade motsatsen mot hur du trodde han skulle uppföra sig på lydnadskursen.
Ha det gott!!

http://labbobriard.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juni 2011 21:23

Igår var vi i skogen. Lite bilder därifrån.             Blää! :)       Ett försök till att få alla tre på samma bild. Inte lätt...         Sist hittade vi en fin blomma... Läcker färg eller hur?       Idag...

Av Maria - 15 juni 2011 20:58

Idag har vi gått vårt första öppen klass viltspår. Vi fick vår första pris så det var ju lyckat.   Själv tycker jag att spåret gick så där. Han var lite virrig och tillslut fick jag känslan av att han letade pinnar i spåret. Han gick till alla pi...

Av Maria - 14 juni 2011 10:01

Äntligen är värmen som bortblåst. Vi har inte gjort annat än att flåsat, svettats och önskat att värmen inte var fullt så varm. En del bad för Dizzes del blev det med.   Men nu när värmen är borta så har jag börjat tänka på att träna igen. Det vo...

Av Maria - 5 juni 2011 14:56

Dizze fyller två år och det firar vi med tårta och paket så klart.       Vi satt på altanen och åt lite tårta.. Självklart ska födelsedagshunden ha bästa platsen.        "Får jag ta den där verkligen?? Nja, jag är inte säker på det jag...

Av Maria - 3 juni 2011 21:53

Japp, ni läste rätt. Vi har tävlat igen. Den här gången på Nora Bk. Det var utställning där och Kim, vår uppfödare, hade bjudit mängder av folk på kalas efter utställning och tävlingarna. Så dagen var fylld av snygga hundar, trevligt folk och god mat...

Ovido - Quiz & Flashcards