Direktlänk till inlägg 16 februari 2009

Hemmaträning

Av Maria - 16 februari 2009 18:44

Idag har vi varit på skogspromenad med Katarina och briarderna. En lång härlig vända i skogen, tack och lov börjar det ju bli ljusare nu så man kan göra sånt om man går direkt efter jobbet..


Men inte tyckte mina hundar att det var dags att sova soffan efter det inte. Nädå, peppar skällde upp mej ur soffan. Tog på mej träningsvästen, ner med frolic i fickan och klickern i högerhanden. Sen körde vi träning inne. Pegi först.


Kör mycket omvänt med henne nu. Dvs hon ska tex ligga och jag kör med godis framför näsan på henne. Allt för att "reta" upp henne. Det var svårt i början men hon lärde sej snabbt. Nu ligger/sitter hon så fint så. Stå är värre men idag gick det riktigt bra. Inne har hon jättefin kontakt i fotgåendet och det ska vi fortsätta träna på. Det svåra är ju att få ytorna att gå långt på.. :) Men idag tränade vi fram något helt nytt. Jag ville mest testa för att se om hon förstod och kronan trillade ner direkt. Hon skulle sitta fint, med framtassarna uppåt. För att inte tappa balansen så måste hon sitta ganska rakt och parera med kroppen. Skitenkelt sa pegi och satt still så på 5:e gången. Det var ju att testa någe nytt. :)

Med peppar tränar jag mycket "fotvändningar" nu och att göra det inne går ju himla bra. Han kan nu hålla vänstervarv. Höger är lite svårare men mest för att han tappar kontakten och stirrar på min rygg/sida istället.   :) Sen har jag börjat med att gå sidledes. Här kan han följa mej till höger utan större problem. Han går lite snett bara. Åt vänster, ja det beror helt på matte. Matten kan inte flytta fötterna för det är en hund i vägen. En hund som inte alls tycker att vi ska gå åt vänster utan hellre rakt fram. Hur jag ska få till det dära vet jag inte än.  :)


Ja så mycket mer än de där blev det inte idag. Nu ligger båda hundarna utslagna i soffan och de gläder mej. Då kan jag sitta med gott samvete i soffan.


Nähä.. nu ska jag äta lite.. Potatisgratäng med tacoköttfärs i. Kanongott. Nåt som Krister gjorde och sen har det hängt kvar.. :)


Ha en bra kväll!




 
 
Anette o Nilla

Anette o Nilla

16 februari 2009 20:17

Visst är det härligt att vi börjar gå mot ljusare tider. =)

http://www.nilla.webb.se

 
emelie & berit

emelie & berit

16 februari 2009 22:58

hmm...det lät som en liten knepig men kanske god maträtt... skicka gärna recept! :) vi tränade faktiskt lite lydnad idag, inte blivit mycket av det just nu annars. gick sådär får man väl säga. kallt sa berit. ;)

http://www.prickig.se

 
Ann Maya o Yawa

Ann Maya o Yawa

17 februari 2009 19:29

Men nu blev jag ju sugen på mat ju!! Gratängen är jättegod sån brukar vi med göra *nickar gillande* ha det gott
ANN

http://hem.bredband.net/MayaYawa

 
joacim

joacim

17 februari 2009 19:30

Hej och tack för dina besök hos oss dessa dagar! Har styrkt oss med alla kommentarer och så skönt veta att världen utanför inte försvinner för man själva blir rejält intensiva med sin familj!

Ha det jättebra och välkommen in och gissa namnet på vår lilla underbara!

http://wehoo.se

 
Pia

Pia

18 februari 2009 09:08

Ja ljusare tider är härligt Nu saknas bara värmen ;) Jag vill oxå ha receptet Lät himla gott

http://www.dalmatinerna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juni 2011 21:23

Igår var vi i skogen. Lite bilder därifrån.             Blää! :)       Ett försök till att få alla tre på samma bild. Inte lätt...         Sist hittade vi en fin blomma... Läcker färg eller hur?       Idag...

Av Maria - 15 juni 2011 20:58

Idag har vi gått vårt första öppen klass viltspår. Vi fick vår första pris så det var ju lyckat.   Själv tycker jag att spåret gick så där. Han var lite virrig och tillslut fick jag känslan av att han letade pinnar i spåret. Han gick till alla pi...

Av Maria - 14 juni 2011 10:01

Äntligen är värmen som bortblåst. Vi har inte gjort annat än att flåsat, svettats och önskat att värmen inte var fullt så varm. En del bad för Dizzes del blev det med.   Men nu när värmen är borta så har jag börjat tänka på att träna igen. Det vo...

Av Maria - 5 juni 2011 14:56

Dizze fyller två år och det firar vi med tårta och paket så klart.       Vi satt på altanen och åt lite tårta.. Självklart ska födelsedagshunden ha bästa platsen.        "Får jag ta den där verkligen?? Nja, jag är inte säker på det jag...

Av Maria - 3 juni 2011 21:53

Japp, ni läste rätt. Vi har tävlat igen. Den här gången på Nora Bk. Det var utställning där och Kim, vår uppfödare, hade bjudit mängder av folk på kalas efter utställning och tävlingarna. Så dagen var fylld av snygga hundar, trevligt folk och god mat...

Ovido - Quiz & Flashcards