Alla inlägg den 23 mars 2009

Av Maria - 23 mars 2009 10:59

Japp, så är det .. Min dator har dött för alltid!! Igår när oscar satt vid datorn och surfade så bara dog den. Gick inte att starta igen.. *gråter*


Himla tur att jag nyss lagt in alla bilder och dokument som jag vill spara på min externa hårddisk. Men, jag har glömt hemsidan kom jag på igår.


Så nu blir det ny dator och när den är igång så blir även hemsidan ny. Grämer mej lite för jag hade börjat med en ny hemsida men inte spart den så den är ju förlorad. Men man ska väl inte klaga för datorn har ju hållt i 6 år och det är ju ganska länge för en bärbar dator i dagens läge.




Igår vad jag på fanny gott kurs igen. Kallt och djävligt med lite snö var det. Men gårdagen var roligare än lördagen så jag frös bara nästan ihjäl. :)


Hon pratade och visade håll fast. Starten till apportering, vilket var jättebra eftersom jag har problem med pegi där. Frisignal gick hon igenom. Nåt jag helt klart ska lära in på mina. Det skiljer hon på från varsågod. Varsågod är mer, "det är ok för dej att äta eller ta det där".. medans fri är att hon löser upp hunden från den rörelsen, tex stå eller sitt eller nåt. Hon har även "ta den", vilken hon använder för "ta den leksaken", används bla efter fri för att ta leksak. Hon visade en grej som övertalade mej att lära in "fri" och "ta den" och särskilja från "varsågod". Hon hade valpen på 6 månader i den övning. Har väl aldrig sett en så välarbetat 6-månaders valp, helt faschinerande. Iallafall, hon hade hunden i buren med öppen grind medans hon förklarade och pratade med oss. När hon sa "fri" kom hunden som skjuten ur en kanonkula mot henne redo att arbeta. lek = "ta den" och massa bus. Sen gjorde hon en övning, tex frivilligt sitt. Där satt valpen som klistrad. Hon sprang, hoppade, tjoade, kastade bollar och godis över huvudet på hunden. Inte en reaktion förren hon sa fri igen. Lek som belöning. Hon sa buren och hunden kastar sej in i buren och väntar på nästa övning. Vilket var: godis på marken en bit framför buren och fanny längre bort. Valpen såg alltså att hon la ut godis. Hon sa fri och lika igen, valpen for ut ur buren, struntar fullständigt i godiset och bara siktar på fanny. En övning och sen varsågod, vilket för hunden betydde, nu får du ta godiset. Man blir ju helt häpen.. Måste lära in!! :)



Sen gick hon igenom hur man får bättre klipp i leksaken som även det är en början till apportering. Hunden ska kunna gripa allt hon stoppar ner. Man kan börja med att klicka att den griper men klicket måste bort fort eftersom det ofta gör att den spottar ut leksaken i väntan på godis. Lägg in avståndslek istället.. spring in i leksak tex. Det visade hon med hur man tränar in.


Hon gick igenom klossträning och fritt följ. Hon visade klossen med valpen och där hade hon fått samma problem som jag fått med peppar. Han kastar sej runt vilken gör att han inte hamnar på rätt position utan hamnar för långt bak och nästan är på väg att snurra runt mej. Blir upp på klossen igen för oss.

Fria följet visade hon först med missy, hennes hund som är väldigt rutinerad och tävlar nu i elitlydnad. Hon kunde gå med boll och vifta på sidan av hunden och hunden bara tittade på fanny. = nu vet jag vad jag behöver träna på :) Sen tog hon ut valpen och visade grunder där. Den där valpen gick ju bättre än båda mina tillsammans... Ujuj.. här ska tränas! :)


Hon tog även upp muskelstärkande övningar och det var spännande. En del är tex att hunden kan sitta fint, allstå med framtassarna upp i luften. Från det sen ska hunden ner i liggställning. Inte "gå" upp med hjälp av tassarna utan använda rygg och magmuskler. Liksom nästan kasta sej ner/upp och landa på bakdelen. Baken ska hela tiden vara ner i backen så klart. Sen upp igen.


Backa lugnt, ett ben i taget, i skritt är bra. Lägg sen till att hunden ska backa över låga hinder. Fanny körde med halva stuprör som var upp och ner. Skogspromenader i koppel (skritt), allstå inte på stigar utan direkt i terräng. Förflyttningar i sidled, tex klossträning.  När man gör dom här övningarna så tränar man upp de små muskelgrupperna som inte ofta används. De stora som används vid tex löpträning och fria längre turer i skogen tränas så mycket ändå och berörs inte i dessa övningar. Tränar du båda grupperna får du lättare en skadefri hund i längden. Fanny berättade att hennes förra hund som nu är pensionär var jättetränad på alla sätt och när hon slutade med dessa övningar föll hunden i muskelmassa i både små och stora muskelgrupper trots att det var dom små hon slutat med. Rätt faschinerande.  Jag satt som ett ljus när hon pratade om det här. Tycker det är intressant och sen vill man ju ha en skadefri hund.


Nåt annat hon berättade är att för att få en optimal inlärning så ska man inte nöta långa pass. Att dela upp momenten och sätta ihop dom igen. Allt från 30 sek till 3 minuter är det bästa för att få ut mycket av sin inlärning. Sen är mycket lek viktigt. En tjej frågade om det här med uthållighet i tex fritt följ eller nåt annat moment. Fanny menade att om hunden tränas korta pass med mycket lek som belöning mellan passen (samt lite vila så klart) så får du en hund som klarar att gå långa pass utan "långa-pass"-träning. Du behöver alllstå inte gå och nöta ett långt pass för att lära hunden att orka långa pass. Om hunden kan momentet på korta sträckor, tex fritt följ, så kan den även det på lång sträcka om den har en förväntan och ser att passet är roligt. Så har du en hund som får tråkigt i fritt följ så har du gjort fel i inlärningen. Backa och börja om. Låter enkelt eller hur? :)


Ja det var en del hon tog upp igår. Nu är det bara till att träna.


Ikväll börjar kursen med Maria Hagström (hon gick med fanny gott kursen) och imorgon har vi privat lektion med maria. Ska bli superkul för nu är jag taggad att träna. Hoppas hundarna är det med och att vi slipper mer snö.. Vill ha vår nu.


Ha en bra dag!!




Ovido - Quiz & Flashcards