Direktlänk till inlägg 21 mars 2009

Grundkurs för tävlingshunden

Av Maria - 21 mars 2009 17:09

Japp det har jag gått idag. Grundkurs för tävlingshunden hette kursen som sagt och instruktörer var Fanny Gott och Thomas Stokke. Kursen är två dagar och alltså ska jag dit imorgon igen. Jag hade sån tur att det är i Köping, bara 1,5 mil härifrån. Perfekt!  Ska väl tillägga att jag går utan hund och det gör jag enbart av ekonomiska skäl. Den här kursen var inte så dyr men jag har en till på G hos maria hagström och sen ska jag ju på lägret snart. Plånboken har tyvärr en botten.  



Fanny och Thomas är bägge klickermänniskor och något av gurur inom klickervärlden. Mer om dom och se filmer kan ni göra på www.klickerklok.se. Kan verkligen rekommendera att kolla på deras filmer, helt ofattbart vad man kan lära en hund med hjälp av en klicker.


På fm var det en hel del teori om hur dom ser på det här med klickerträning. Nästan som en föreläsning blev det och det var väldigt kul att sitta och lyssna. Sen blev det lite övningar och dom som hade hund blev inplacerade i grupper. Vi andra fick gå mellan och lyssna. Jag tycker att det här med att lyssna var jättebra, man snappade upp mer och kunde koncentrera sej på att lyssna och anteckna.


Det här ska vi gå igenom under helgen. Både teoretiskt och praktiskt samt att fanny visar allt med en av sina hundar.

  • Belöningar
  • Lek på rätt sätt
  • Kontroll och störningssäkerhet
  • Shaping/få fram nya beteenden
  • Rätt attityd för träning (engagerad, lagom aktiv, tyst)
  • Burlekar

Har antecknat massa men jag orkar inte sitta här och förklara närmare så de kanske jag tar en dag när jag är pigg igen. Men en sak hon sa som jag faktiskt funderar på är det här med burlekar och burträning. Sen sa hon att hon alltid hade den hunden hon inte tränade med i bur bredvid på plan. Himla smart om man tex är på läger och ofta byter hund. Jag tycker det är ett himla bök med att hela tiden kolla så jag kan ha bilen nära och så.. En bättre bur ska jag nog införskaffa...


Hon hade massa tips som är bra att lära in på hunden som man kan ha nytta av senare sen när man går in på moment. Lekens och belöningens betydelse och planering av träningen tex... ja det var en hel massa.. Nu började jag visst ändå att gå igenom. :)  


Ska laga mat nu, kanske träna lite med hundarna och sen kolla på robinson.


Ha en bra kväll.. Åter kanske imorgon om fortsättningen..




 
 
emelie & berit

emelie & berit

21 mars 2009 21:05

spännande! :) ja återkom gärna!

http://www.prickig.se

 
Pia

Pia

22 mars 2009 09:11

Härligt med en kurs som ligger så nära :D Ser fraemot mer läsning om detta när du återhämtat dig

http://www.dalmatinerna.se

 
Ann-Sofie

Ann-Sofie

22 mars 2009 11:58

åh det verkar jätteintressant ! lek på rätt sätt blev jag nyfiken på...balder är väldigt duktig o lyssna med klicker..eftersom han är hoppig o skuttig du vet ;) så blir det mkt klick och lek när vi lär in..blev sugen på kurs nu helt klart !

http://prickigapojkar.minsite.net

 
Anette o nilla

Anette o nilla

23 mars 2009 08:08

Låter som en intressant kurs, läser gärna lite mer sen...
Det här med att den andra hunden tittar på. Hörde av en tjej som tränade en av sina hundar som... vad heter det... hjälphund som ska plocka upp t.ex nycklarna om hon tappar dom på marken... I alla fall, hon tränar med den ena, och den andre tittar på. Och den som tittar på lär sig också, så när han får prova på så kan han redan jättemycket...

http://www.nilla.webb.se

 
Ann Maya o Yawa

Ann Maya o Yawa

23 mars 2009 09:12

Hej
Vad spännande de låter med denna kurs! Här gör vi inte så mycket Maya har haft magsjuka o nu är det Yawas tur...kräk o skitlikten sitter i näsan på mig=( urk....
Ha det gott
kram ANN

http://hem.bredband.net/MayaYawa

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 22 juni 2011 21:23

Igår var vi i skogen. Lite bilder därifrån.             Blää! :)       Ett försök till att få alla tre på samma bild. Inte lätt...         Sist hittade vi en fin blomma... Läcker färg eller hur?       Idag...

Av Maria - 15 juni 2011 20:58

Idag har vi gått vårt första öppen klass viltspår. Vi fick vår första pris så det var ju lyckat.   Själv tycker jag att spåret gick så där. Han var lite virrig och tillslut fick jag känslan av att han letade pinnar i spåret. Han gick till alla pi...

Av Maria - 14 juni 2011 10:01

Äntligen är värmen som bortblåst. Vi har inte gjort annat än att flåsat, svettats och önskat att värmen inte var fullt så varm. En del bad för Dizzes del blev det med.   Men nu när värmen är borta så har jag börjat tänka på att träna igen. Det vo...

Av Maria - 5 juni 2011 14:56

Dizze fyller två år och det firar vi med tårta och paket så klart.       Vi satt på altanen och åt lite tårta.. Självklart ska födelsedagshunden ha bästa platsen.        "Får jag ta den där verkligen?? Nja, jag är inte säker på det jag...

Av Maria - 3 juni 2011 21:53

Japp, ni läste rätt. Vi har tävlat igen. Den här gången på Nora Bk. Det var utställning där och Kim, vår uppfödare, hade bjudit mängder av folk på kalas efter utställning och tävlingarna. Så dagen var fylld av snygga hundar, trevligt folk och god mat...

Ovido - Quiz & Flashcards