Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Maria - 6 maj 2009 08:24

Igår hade vi träningen igen. Eller två dar på raken egentligen för måndagskvällen tillbringade jag och Peppar i kungsör och tisdagen styrde vi bilen mot klubben.


Eftersom Peggan löper så har peppar fått träda in och jäklar vad han njöt av att få vara huvudpunkten igen. På maria kursen var det apportering som främst stod på schemat. Jag fick lite nya ideer för att få bort hans tuggande och lite mer fart i apell-apporteringen. Hon visade mej även hur jag ska träna för att peppar ska börja ta i pinnen och inte i klossarna på apporten.




Igår kväll hade vi träning med vår allas guru Birgitta.. Hon är ju bara såå duktig och det är så kul att se henne träna och visa med sin hund. Bra och rolig att lyssna på är hon med. Blir bara bättre och bättre måste jag säga. Igår var det uthoppet på hopp/sitt/hopp som tränades och jag är ju glad bara peppar hoppas och inte springer förbi som han gjort ett tag nu. Han slog ju i och gjorde illa sej och efter det är hoppet lite otäckt. Det ska vi träna bort nu och jag tror han tyckte de var kul. Viktigt är att mäta ut avstånd på båda sidor av hindret och skapa en laddning i hunden så hoppet blir kraftfullt. I appellen är ju måttet högre än lydnad (där man mäter efter hunds mankhöjd ) och då måste hunden kunna hopptekniken bra.




Men sen kom vi till mitt och peppars absoluta värsta moment. Vi har verkligen inte lyckats träna in det och gett upp hela tiden. Framförgående. Nu fick vi riktigt bra ideer och jag är träningsugen.


Pinne (för peppars del utan godis på). Här skulle han få nosa på pinnen och få klick, belöning efter. Sen fick vi ställa upp en ca 10 m ifrån pinnen och nu skulle jag rikta peppar mot pinnen. Han ska stå still och rak. (Det trodde jag väl aldrig han skulle göra men när jag sagt åt honom ett par tre gånger så stod han faktiskt) *häpen* .. Sen skulle jag backa och ställa mej bakom honom med slakt koppel och säga "före". Gick han inte kunde jag kliva fram ett steg i taget. De första gångerna kastade han sej framåt som han gjort tidigare men då tog jag tillbaka honom på samma utgångspunkt, riktade honom och ställde mej bakom igen.  "Före" och vänta... Han tog ett steg, "bra" och ett till "bra"... Då fick jag gå fram före honom och ställa mej och belöna framför honom.


Så där fortsatte jag och tillslut fattade han. Svansen började gå och han tog steg sakta. Ibland försökte han rycka men jag bara stod stilla och började om.


Jag är såå nöjd för på det passet/genomgången så lärde vi oss mer än vad vi gjort på alla gånger vi tränat det där förbenade momentet. Nu kanske det blir ett roligt moment istället.. :)



 Ikväll ska jag nog träna lite hemma.. *sugen*


Nu måste jag jobba lite...



Ha en bra dag!



Ps. Melker, krya på dej! :)








Ovido - Quiz & Flashcards